Mött våren och smakat på sommaren

Vi tog en tur genom Dalarna och Värmland igår. Världen börjar vakna efter vinterdvalan. 
Det knäpper i träden och fåglarna kvittrar sina serenader.Färgerna slår över från grått till brunt till beige sen börjar den gröna nyansen skönjas.
Vi åker genom mörka skogar, över böljande dalar och ser ut över vidsträckta åkrar. Till slut måste jag bara stanna en stund och uppleva naturen. Vi stannar vid en sjö.
Jag ber mina älsklingar att dela upplevelsen med mig. De går ut och njuter en stund av härligheter.
Jag drar in några djupa andetag och känner doften av våren. Jag känner lyckan och välmåendet ta plats i mitt bröst och suckar av välbehag.
Jag tänker att jag har tur som inte är allergisk mot den pollen jag drar in i näsan. Jag tänker att jag har tur som kan uppleva sådana här stunder med mina kära.
Lyckan får hälsa på en stund i mitt liv.

Det är svårt med kommunikation

Jag trodde jag kunde göra mig förstådd, men vad jag bedrog mig
Jag försökte flera gånger. Vi talar samma dialekt, samma språk men ändå - så fattar mottagaren inte mitt budskap - vart går det fel någonstans?
Jag försöker återigen att vara tydlig:
- Jag klarar det inte längre
- Jag går sönder
- Jag orkar inte med det längre
- Jag mår dåligt av det
- Jag vill inte ha det så längre
- Jag har ingen lust längre
- Jag har blivit sjuk av det
- Jag måste ha en förändring annars måste jag ge upp
- Jag har inget intresse kvar av att göra det mer
- Jag har tidigare valt bort det och vill inte ha det..
- Jag har provat i 3 år och det går inte längre..
- Jag vill vara kvar bara jag får släppa detta som jag inte vill göra mer..
- Jag vill inte lära mig mer om det, kan inte det bra heller..
 
Plötsligt skiner mottagare upp
- Åh, jag förstår, du upplever att du har kompetensbrist.
- Åh, du lider av din kris därhemma.
- Men vi kan inte möta ditt behov, tyvärr. Du måste vara solidarisk.
- Du behöver proffessionell hjälp mot din alltförhöga empati och ditt överdrivna engagemang och din svåra kris. Stackars dig. Vi kan betala hjälpen!
 
 
 Jag går därifrån och känner mig förorättad. Känner mig lurad. Känner mig skamsen. 
 
Vad var det som hände?
 
Jag fattar inte att det inte går att förstå vad jag säger. Vad fick jag för svar? Fick jag fram mitt budskap? Jag måste varit väldigt otydlig. Allt är naturligtvis mitt fel!!! 
 
ELLER????

Jag har också ansvar för min hälsa på jobbet

Jag har skrivit en massa om ledarskap och chefer som orsak till ohälsa på arbetsplatsen men givetvis har jag som enskild individ ansvar för mitt mående.

Vad behöver jag tänka på? Jo- samma som mina chefer:

Jag behöver vara tydlig mot omgivningen. Jag behöver visa mina medmänniskor och chefer bekräftelse och uppskattning. Jag behöver även framföra saker som inte är bra och erkänna saker som jag själv inte gjort eller hantera bra. Jag behöver ta ansvar.  Jag behöver göra mitt bästa för att ta hand om mina medarbetare och återkoppla till både medarbetare och chef om saker som jag fått till mig.

Jag behöver göra mitt bästa i mitt arbete och vara nöjd med det jag gjort och inse att jag inte är dåligt när jag inte hinner allt. Jag behöver uppskatta mina egna insatser och se det jag gör och inte stirra mig blind på det jag inte gjort.

Jag behöver berätta för mig själv att jag gjort nog när jag arbetat mina timmar och under den tiden arbetat med mina arbetsuppgifter. Om min kö är lång, om mina dagar är fulltecknade så ska jag ändå kunna tala om för mig själv att jag gjort det jag kan för att hjälpa dem jag just nu hjälper. Jag behöver inse att min tid inte räcker till för att hjälpa alla som behöver hjälp.  

Jag behöver påminna mig själv att det inte är jag som bestämmer om min arbetstid och hur den fördelas utan det gör min ledning.  Väljer min ledning att inte ge mig tid så kan jag inte ta ansvar för konsekvenserna av det – utan det har min ledning ansvar för.

Men det är svårt, jag minns den som behöver hjälpen. Jag har träffat människan, jag minns människans smärta, jag har mött den…så svår att lägga åt sidan. Den etiska stressen förtär mig och min empati gör hål i hjärtat på mig själv.

Jag behöver fortsätta att sköta min kropp på bästa sätt. Jag fortsätter att äta och träna. Jag fokuserar på min familj som ger mig kärlek och omtanke. Jag njuter av naturen och mitt hem. Jag umgås med nära och kära. Jag får inte glömma det jag har som redan är bra. Jag behöver tänka mer på allt som ger mig kraft och energi.

 

Min hälsa påverkas av mig själv och mina tankar, känslor och beteenden. Jag har yttersta ansvaret för mig själv och mitt mående.

Ibland kanske jag väljer en väg som inte är så bra men efter övervägande är den rätta just nu.

Ibland väljer jag kanske att stå ut med elände för att på sikt få det bättre. Ibland väljer jag att hoppa av för att inte gå sönder. Just nu står jag mitt emellan och väljer att inte välja. Just nu gör alla val ont på något sätt. Men snart får jag hjälp att välja - hoppas jag. Framtiden får hjälpa mig välja.

 

Jag måste ta ett beslut inom kort för att inte fortsätta gå sönder. Ett inre eller ett yttre beslut måste tas!


Hälsosamt ledarskap betalar sig

Under mitt arbetsliv så har jag stött på många olika sorters chefer men det är bara ett fåtal som jag ser som bra chefer.

Bra ledarskap har de chefer som får medmänniskor att växa och tro på sig själva och även de chefer som får med sig gruppen in i och igenom förändringar. Jag kommer härnedan att beskriva några sådana.

Tydligt ledarskap

Att vara en tydlig ledare inger förtroende. Med tydlighet menar jag att alla vet vem som hanterar vad i ledningen, chefen tar emot de uppdrag hon/han får och återkopplar efter beslut. De lovar inget utan att undersöka möjligheten. De står för sitt ord. De kan förhandla fram ett beslut som alla godkänner. En chef ska inte kunna allt om alla eller allt om de jobb alla har. En chef ska leda alla mot samma mål. En chef ser alla som en viktig kugge i hjulet. Alla är lika viktiga i verksamheten.

 Bekräftelse

Att se individen är av oerhörd vikt för att man ska motivera sig att fortsätta när arbetet är tungt. En chef jag hade var otrolig på just detta. Hon kunde se om man haft en dålig dag och komma fram och byta några ord. Hon kunde även bekräfta massan av medarbetare. Vid varje möte hade hon något positivt att säga till gruppen och om gruppen. Hon märkte när någon gjorde något extra och tog upp det. Hon tog alla på allvar.

 Tillit skapas genom information och återkoppling.

 Att bli sedd och lyssnad på får individen att växa. När jag var ny på jobbet och kom från en hård och kravfylld miljö så rapporterade jag allt jag gjort eftersom det var ett krav från min föregående chef. Den dåvarande chefen svarade ” du behöver inte rapportera något till mig, jag har fullt förtroende för att du gör ditt jobb på ett bra sätt utan att du berättar det för mig”. Jag var förundrad och överraskad över hennes tillit till mig. Jag hade tidigare jobbat under hård press och återkommande fått en återkoppling om att jag inte lyckats komma upp i den budgeten de satt ( alldeles för högt ). Det kändes som en befrielse, att någon litade på mig, mina insatser var viktiga. Jag dög.

Att få ett godkännande gör att man automatiskt känner att man klarar mer, tar mer ansvar och har mer inflytande på sin egen arbetsdag. När jag fick beröm och bekräftelse så kändes allt slit värt något. Hon såg, hon förstod och uppskattade min insats. Jag blev motiverad att göra mer och också mycket mer välvilligt inställd till hennes önskemål. Jag kände att jag gärna kunde bjuda tillbaka om hon kom med något problem. Jag blev mer flexibel på ett positivt sätt. Jag visste att jag skulle få tillbaka gott om jag gjorde gott. Beröm och erkännande gör att medmänniskor växer och utvecklas. Man får en ökad ansvarskänsla och det upplevs som om man har mer inflytande över sitt arbetsliv. Man får en tydligare vi-känsla i gruppen, man vill ställa upp för varandra.

Hantera kritik och problem

Vid sämre tider så tog chefen alltid upp de problem vi hade. Hon såg till att vara väl insatt i problemet och pratade öppet om det. Hon frågade medarebetarna om förslag till förbättring. Hon bekräftade det arbetet vi gjorde för att förhindra att problemet ökade. Hon berömde våra insatser.  Hon förstod att vi slet och berättade det. Hon uppmuntrade oss med lite extra fika, lite positiva siffror, en liten fest längre fram. Om chefen inte betedde sig önskvärt så var hon öppen och tydlig och bad om ursäkt för sitt klavertramp. Hon kunde även be om egen feedback, vad vi tyckte eller tänkte om henne, hon bad oss att återkoppla om hon gjorde fel eller om det fanns några oklarheter i hennes ledarskap.  

Det upplevdes aldrig som ett problem när man kom till henne och berättade om något som inte fungerade eller som man behövde hjälp med. Hon förstod alltid att problem är till för att lösas. Aldrig ansåg hon ett problem för litet ..ibland kunde hon dock be den som hade problemet att försöka se efter om den själv kom med en lösning – t.ex. i konflikter bland arbetskamrater. Om det inte gick var hon med och stöttade.

Återkoppling

När vi hade ett större problem på agendan ordnade alltid chefen en träff eller möte kring detta med berörda medarbetare. Hon tog inga beslut vid mötet men återkom alltid med information om beslutet hon tagit. Inom en vecka visste vi beslutet.  Det var inte så att hon alltid gjorde eller beslutade det jag eller vi ville men hon hade alltid en motivation och ett underlag till beslutet och hon gav alltid en ”liten bit” av det vi önskat.  Om inte just nu så lite längre fram i tiden såg vi en förändring till det bättre.

 Gemensam fika, socialt stöd

Vår chef deltog alltid i lunch och fikapauser. Hon satt tillsammans med oss medarbetare. Hon uppmärksammade om någon inte var där och sökte upp dem. Hon satt inte vid ett ”ledarskapsbord” utan satt och småpratade och skojade med alla i gruppen. Hon var ”kompis” på rätt sätt. Hon visste var gränsen gick. Hon visste att hon var vår chef även vid fika bordet utan att det var ett hinder för henne eller oss.

Den genomgående känslan var trygghet när det fanns en chef som brydde sig om alla. Den positiva känslan spred sig i gruppen. Alla var omtänksamma om alla. Alla började agera som chefen och uppmärksammade personer som inte varit på fikat, såg till att ta med sig dessa. Frågade nyanställda hur de trivdes, erbjöd sig att visa eller hjälpa.  Det fanns en tydlig omtanke i gruppen.

Ta tillvara humankapital

En bra chef vill alltid behålla sin personal. Ta tillvara den kompetens som finns. En annan bra chef sa till mig: ”självklart ska du få en utbildning, en bra medarbetare blir ännu bättre när den utvecklas och sådana vill vi ha i vår verksamhet, en glad medarbetare stannar också längre i verksamheten”.  Kompetensutveckling ger motivation till effektivitet och kreativitet.

När chefen gick för dagen så tittade han in till mig och sa ” nu går jag och då förväntar jag mig att du också avslutar dagen så du orkar nästa dag”. Han var omtänksam och tydlig i sina återkopplingar. ”Du jobbar bara de timmar du jobbar och hinner bara det du hinner på den tiden – därefter behöver du återhämtning”.  Att ses som en viktig resurs ger mersmak och inspiration.

Att uppskattas för den kompetens man besitter är fundamentalt och jag är förvånad över att inte fler arbetsledare arbetar hårdare för att behålla den personalen de redan har. Det borde ju vara yttersta avsikten att behålla den resursen som redan besitter kunskapen och kompetensen än att bara ständigt byta ut. Tyvärr ses personal oftast som ”utbytbara” och behandlas därefter. Det är en ofantlig kunskapsförlust man tappar när någon slutar i verksamheten.

 

Ju roligarer på jobbet desto bättre resultat – ”det lilla extra”

Vi har en fredagsfika på jobbet som uppskattas väldigt. Under fredagarna försöker alla att avsätta tiden tillsammans och fika. Det skojas och skrattas högt. Det är ett härligt sorl som jag hoppas fortsätter.

Vi brukar även träffas på en grillfest eller en vinprovning eller after work ibland. Det är så viktigt att lära känna dem man jobbar med. Att dela roliga saker med varandra.

Hälsosamt ledarskap betalar sig

En negativ trend kan lätt vända uppåt med ett starkt och tryggt ledarskap. En chef behöver ta tillvara humankapitalet i verksamheten, chefen bör se och lyssna – inte på detaljer utan det som sägs – själva budskapet , ingjuta tilltro till verksamhetens personal, ge trygghet till medarbetarna, ge stöd och bekräftelse och sist men inte minst – vara en medmänniska .  

 

 

 

 


Ledarskap som ohälsofaktor.

Fler mänskliga chefer önskas!

Jag har arbetat med företagshälsovård och primärvård och under mer än 10 år sysslat med rehabilitering för personer med stressrelaterade sjukdomar. Jag jobbar tillsammans med personen intensivt med den personliga utvecklingen hos den drabbade men ibland når vi inte målet – återgång till arbetet p.g.a att arbetsledningen eller arbetsmiljön inte är gynnsam för personen.  Ledarskapet är ibland en så stor arbetsmiljöfråga att det är omöjligt att överbringa.

 

 

Jag är förundrad över att inte fler chefer förstår sin delaktighet i sin personals mående. Jag kan tydligt se vilka personer som kommer att tillfriskna snabbt eller de som måste byta jobb. Mycket handlar om ledarskapet.

De chefer som är engagerade, lyssnande och intresserade av medarbetaren får ofta snabbare tillbaka sin medarbetare i jobb. Något som jag anser borde vara varje chefs önskan.

Under årens lopp så har jag blivit alltmer förundrad över att chefer får fortsätta sina jobb trots massflykt från arbetsplatsen, många långtidssjukskrivningar, påtryckningar från fack och medarbetare. Om de mot förmodan säger upp sig så får de ganska snart ett nytt ledarskaps jobb där de kan fortsätta sitt felaktiga beteende.

Det är inget lätt uppdrag att vara chef måste understrykas men flertalet verkar missat det viktigaste  när det gäller personalen – de är den yttersta resursen och det är de resurserna man har för att kunna lyckas med sitt uppdrag. Har man inte personalen på sin sida kommer man att jobba mycket i motvind. Har man inte frisk personal så kan man inte leverera lika mycket. Det finns alltså starka ekonomiska skäl till att vilja hålla personalen vid hälsa.

 

Ett ohälsotal i en verksamhet är hög omsättning av personal och långtidssjukskrivningar. Jag anser att det är mycket märkligt att inte fler chefer tar ansvar för det. Flertalet verksamheter präglas av just ovanstående och ändå finns ingen strategi för att få personalen att stanna. Det verkar inte som om ledningen tar ansvar för personalsvinnet.  Massvis av kunskapsintensiv personal försvinner till konkurrerande verksamheter. Borde det inte vara kostnadseffektivt att satsa på personalen som finns kvar och hålla dem friska?

För företagets del så är det den enskilda människans bidrag till verksamhet som avgör företagets framgångar. Arbetsgivarna borde förstå att ta tillvara kreativitet, kompetens, motivation och social förmåga som personalen byggt upp under åren de arbetat på arbetsplatsen. Om företagets skall utvecklas bör även personalen få möjlighet att göra detta.

Medarbetare växer genom att bli lyssnade på och få feedback på problem som framförts och genom att få stöd och kompetensutveckling. En medarbetare behöver veta vad målet är för verksamheten och känna sig delaktig och som en kugge i hjulet som verkligen behövs. Det är ett mänskligt behov att få reda på att man behövs och är viktig för verksamheten.

 

 

En chef kan stötta sina medarbetare genom att ta emot kritik när den framförs på ett sådant sätt att medarbetaren inte uppfattar det som att man gör fel. Chefen bör även återkoppla och berätta om hur lösningen kan se ut eller i alla fall bekräfta att de förstått kritiken eller problemet som lämnats in.

Det sociala stödet i en arbetsgrupp är oerhört viktigt. Det är viktigt att alla medlemmar i gruppen vågar framföra sina önskningar och behov, att man har en öppen och tillåtandeattityd i gruppen och från  chefen.

Flera ledare borde satsa på humankapitalet d.v.s att stötta medarbetarens resurser och kompetens samt att satsa på en långtidsfrisk personal.

En chef jag hade, sade det så enkelt: jag vill att mina medarbetare mår bra och har det bra - Då vet jag att de gör ett bra jobb!


Det stora vemodet rullar in

Autopiloten har gjort sitt jobb och sakta börjar mina känslor åter att kännas.
 
Under de 2 första veckorna efter min älsklings hjärtinfkarkt visste jag att jag hade känslor därinnen men något hindrade dem att fullt ut ta plats i min kropp. Det var ganska skönt att slippa känslorna och det var en överlevnadsinstinkt jag inte själv kunde påverka.
 Sakta börjar min känslomässiga förlamning släppa. Återigen har jag ett känsloliv som åker berg-och-dalbana med mig. Tårarna kan komma närsomhelst. När jag diskar, när jag duschar, när jag pratar med någon eller får en innerlig kram.
På något sätt kommer det inte när jag sitter i samtalen, där är jag fullt fokuserad på den andre, där har jag paus från mitt ego och mina behov, där är jag ett verktyg för den andre - skönt att slippa mig själv just då.
Förmågan att hålla tillbaka finns inte i andra situationer, det måste ut vare sig jag vill eller inte.
 
 
Känslorna som är mest tydliga är rädsla, sorg och vemod.
 
 
Rädslan kretsar kring en massa tankar som säger "tänk om..." det ena och det andra och min hjärna är fantastiskt kreativ när det gäller att hitta nya "tänk om..".
Hela kroppen reagerar som om alla katastroftankarna håller på att besannas - jag vaknar med tryck över bröstet, håller andan och vänder mig om för att se om han andas och snabbt känner jag på hans puls. Andra scenarion handlar om hur ska jag göra om det och det och det händer..jag börjar fundera på hur jag ska hänvisa ambulansen till platsen...vilka jag ska ringa för att få hjälp..funderar på att ha telefonnummer till alla runtom våra promenadstråk för att snabbt kalla på hjälpen..funderar på hur jag ska kunna hjärtlungrädda honom ensam..osv osv.. 
Jag är helt medveten om att det kommer att lösa sig OM det nu någongång skulle hända men min hjärna vill skapa kontroll i katastrofen innan den ens inträffat ..
 
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att jag är väl insatt i kriser och hur man kan hantera dessa. Jag förstår förloppet men betyder det att jag inte behöver hjälp?? Jag vet faktiskt inte. Jag har tur och har en massa olyckssystrar kring mig som haft liknande erfarenheter som jag talar med, smsar till och chattar med som bara bekräftar det jag i tankarna håller på med och det jag i praktiken gör.. 
 
 
Jag är så tacksam över all kärlek som jag har runtom mig. Alla som stöttar mig och oss är som en massiv famn av omtanke och kärlek. Jag uppskattar allt stöd jag och vi fått och fortfarande får. Jag känner mig hedrad.
 
Ibland undrar jag bara ändå om jag skulle tillåta mig att bara bryta ihop och låta all smärta flöda okontrollerat..Men min rädsla för att jag inte skulle resa mig efteråt hindrar mig från det steget. Och just nu har jag inte plats för det. Har så mycket hemma jag måste göra, jag måste finnas för min älskling som verkligen behöver mig just nu - och är den som har rätt att må dåligt ( känns det som ), husets alla göromål pockar eller vrålar efter min uppmärksamhet, jag har så mycket på jobbet - hur skulle det bli om jag halkade ännu mer efter..Jag använder samma undanflykter som många av de människor jag träffat under åren berättat om..
 
Jag kommer inte att leva som jag lär.. eller efter de råden jag givit till andra; "låt det komma nu så är det över snart"".. "eller ingen går sönder av känslor".., "att bryta ihop är att börja läka"...
Samtidigt vet jag att det alltid kommer, när jag inte längre mäktar hålla det ifrån mig och då finns ingen återvändo. Det har ju redan börjat sippra...
 
 
Man kan inte klandra andra för hur de hanterar sin rädsla oro, vanmakt eller sorg. Den är helt personlig - så jag får väl låta mig göra som jag gör då.??
 
Ändå tänker jag på Kirkegaards ord: 
"Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv."
 
 
 
 Får se om jag vågar

Låta livet börja om

Har en ledig dag på jobbet och jag och tösen ska hämta hem älsklingen idag. Förväntansfulla åker vi till lasarettet.
Han har kranskärlssköterskan på besök när vi kommer och hon ger honom resten av all information han behöver inför hemgång.
Svärmor har med sig bakelser för att pigga upp honom och fira hemgången.
På svaga ben beger vi oss återigen ut i verkligheten. Han är trött och osäker på sin kropp. Han känner av sitt låga blodtryck och ser lite blek ut när vi går ut från avdelningen där han spenderat de senaste 8 dagarna.
Innan dess kramade han favoritsköterskan och tackade för den fantastiska omvårdnaden hon bjöd på. Hon blev rörd och jag förstår att hon inte så ofta får sådana ömhetsbetygelser så både jag och svärmor kramade också henne för att understryka hennes förträfflighet.
 
Nu förstår jag verkligen hur viktigt det är med omvårdnad. Det behöver inte ta så mycket med tid - utan handlar mer om att vara närvarande när man är där. Att verkligen lyssna - och möta patienten. Vi hann träffa många i personalen och det var stora skillnader i just bemötandet. Ingen var direkt otrevlig men det fanns vissa som var helt fantastiska som jag kommer att bära nära hjärtat när jag tänker tillbaka.
 
 
Bara en hand på axeln, en blick, några extra meningar, bara stanna upp och sätta sig vid sängkanten och lyssna i en minut kan göra en stor skillnad. Några ord extra eller bara titta in en gång när man är i närheten. Det lilla som ger så mycket när man är i nöd. 
Jag träffade en handfull av omtanke-specialister i olika ykesgrupper som jag ska inspireras av i resten av mitt yrkesliv. De lärde mig så mycket. 
 
Jag märkte hur viktigt det var med kroppsspråket.
En av överläkarna var helt fantastisk på omvårdnad; han stod nära patienten när han pratade, han visade starkt engagemang och känsla när han berättade och lyssnade. Han gav många lugnande ord, han småpratade även med patienterna när han mötte dem i korridoren, han kom direkt in och berättade när min älsklings värden hastigt förbättrats och visade genuin glädje över det.
 
 
Jag glömmer inte heller sköterskan som var med och återupplivade min man. Hon var lugn och trygg även fast hon jobbade metodiskt hela tiden. Hon svarade på frågor hon kunde svara på och de andra svaren eftersökte hon och berättade sedan hur svaren löd. Hon tröstade och lugnade oss efter hjärtstoppet. Hon visade ett genuint intresse och visade stort tålamod när vi frågade konstant nya frågor och ville veta och förstå. Hon bekräftade även våra känslor och visade stor förståelse för oss.
 
 
Jag är tacksam över att återigen få inse livets skörhet och att man inte kan förutspå hur det kommer att bli. Jag hade önskat att jag insett det utan denna erfarenheten men återigen så kan jag inte påverka det som händer.
 
 
Jag kan bara leva i livet. Acceptera stort som litet, ont som gott, glädje och sorg. Det jag själv kan påverka är hur jag ser på det och hur jag hanterar det.
Idag väljer jag att se det som en livsvisdom: Jag väljer att se framåt med frid. Jag ska fokusera på att inte ta ut alla mina tankekatastrofer i förskott, jag ska verkligen öva på att lägga min oro för framtiden åt sidan och istället vara i det nu då jag vet hur det är.  
 
Jag kan ändå inte undgå att hoppas att livet är mer skonsamt mot mig och min familj den närmaste framtiden. 
 
 
 
 

RSS 2.0