Livet, lycka och livskvalitet

Ibland förändras allt och inget blir sig likt. Hur tar man sig vidare då?
Hur skapar man livskvalitet när smärtan är stor?
Jag försöker ta reda på det.
 
 
Just idag övar jag på att se det lilla i livet. Uppskatta det som finns och är bra. Se en vacker blomma.
Stanna upp i nuet det ögonblicket då det inte gör så ont. Letar nu bevis på att livet är gott och att lyckan finns.
Letar bevis på att godheten existerar och låter hoppet hjälpa mig framåt. 
 
 
Läser om en studie där de testade om människor i Norge skulle bry sig om en frysande 11-åring. www.svd.se/.../hur-manga-hjalper-ett-barn-som-fryser_3289374.svd
Jag grät av lycka över hur många som tog av sig sina egna kläder och gav till honom. Det värmde mitt hjärta den dagen. 
 
Jag ser ett inlägg om Martina som  såg till att hundratals fattiga barn i Borlänge fick öppna julklappar på julafton. Men själv vill hon inte ta åt sig äran. – Det är alla Borlängebor som har gjort det stora jobbet, säger hon. Godheten och gesten i detta ger mig hopp och positiva känslor. 
 
 
Jag läser även om Hjälpkassen på Facebook som hjälper fattiga familjer som inte har råd att köpa mat till sin familj. Solidaritet och godhet finns överallt. 
 
Jag ser omaka par som njuter av varandras sällskap. Själen fylls av kärlek och tacksamheten till naturen.
 
 
Jag fylls av vördnad över att min kropp inte gör lika ont idag som igår. Jag fylls av upprymdhet över att jag kan röra min arm mer varje dag som gått efter sprutan. 
 
 
Jag försöker att skapa livskvalitet idag. Av det jag har. Mina goda minnen. Mina möjligheter.
Mina närmaste kärlekar.
 
 
 
Det betyder inte att jag att jag inte sörjer, har ont eller är utmattad.
Nej det betyder att mitt liv innehåller mer än detta.
Jag övar på att se livet logiskt. Jag eftersöker positiva saker, upplevelser och känslor. Jag tillåter mig även att gråta och se det mörka. Jag accepterar smärtan och sorgen. Jag förbannar även det som känns ibland.
 
Jag stänger inte livet ute. Mitt liv innehåller sorg, smärta, glädje, lycka, kärlek och en massa annat.
 
 
Finn din väg mot livskvalitet
- starta i dag
- i det befintliga livet
 
Inte när du har tid, råd, ork, lust. Börja med små steg framåt. Mot det som är viktig för dig!
 
 
DU KAN!

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0