Morgonstund

Klockan är 05.15 när jag ger mig ut i den svala morgonen. 10 plusgrader - utmärkt för en liten stund i frihetens skog..
En duva ljuder längre in i skogen, plötsligt flaxar en fågel upp strax bredvid mig och hjärtat galopperar till..
Ganska snabbt lugnar jag ner mig och kommer fram till dammen där jag stannar till och njuter av morgonstunden..

Solen börjar tränga sig fram emellan molnen..lätt dagg i gräset ångar upp mot himlen..
Djupa andetag fyller mig...längre fram på stigen ser jag soluppgången mellan trädstammarna..försöker fånga stunden i min telefonkamera..tyvärr blir bilden inte alls lika vacker, trolsk och ljuv som verkligheten..
Jag fångar istället nuet..låter näthinnan fotografera bilden och lagrar den i själen..för att användas när den bäst behövs..

Jag stannar och stretchar vid den nedfallna granen..

Jag njuter..av friheten...luften..skogens ljud, skogensjäl...livet..

Jag kommer ut ur skogen och går en stund på grusvägen upp mot krönet där det senare löper utför hela vägen hem..

Springer lätt nerför ... kommer fram till en glänta där det börjar knaka och braka till höger om vägen..

En älg springer några steg - skrämd av min högljudda andhämtning eller mina trampande steg..
Vi stannar båda upp och tittar på varandra..älgen vinklar sina öron framåt och bakåt och funderar om jag är farlig..Jag pratar en stund med älgen..sen ger jag mig vidare hemöver..

Väl hemma ställer jag mig och njuter av vattnets strilande över kroppen..

Livselexir..energi..och frihet är min sammanfattning av morgonens naturmöte.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Va svarade älgen när du pratade me den?? :-) Va han/hon oxå ute på en morgon tur? hihihi

2011-05-29 @ 14:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0